"

Povánoční kila? Poradíme, jak zhubnout

15. 01. 2020 Sdílej na SrdceMoravy

Nebojte se, nejste v tom sami. V novém roce si alespoň mírnou ztrátu formy a nějaké ty tukové zásoby navíc uvědomuje většina lidí. Dobrá zpráva je, že jakmile se po vánočním hřešení navrátíte k obvyklým stravovacím návykům, půjdou kila zase dolů. A když přihodíte některé naše rady, možná budete štíhlejší než před svátky. 

Zelenit, zelenit, zelenit 

Možná vám teď vyletí oči v sloup a řeknete si, že to jsme vážně zrovna v Brně objevili kolo, že takovou “novinu” jste číst nepotřebovali - ale ono to bez zeleniny vážně nejde. Proto je dobré si to pořád připomínat. Nahraďte část každého svého jídla zeleninou. Čerstvou, tepelně upravenou nebo fermentovanou. Prospěje vám v jakékoliv podobě. Budete se cítit lépe a dostanete do sebe řadu prospěšných látek. Třeba salát ze strouhané červené řepy je v zimním období k nezaplacení. Skutečná vitamínová bomba. 

Cukry? Jen ty přírodní 

Místo dortíku si dejte jablko. Místo tyčinky před sportem si dopřejte banán. Pokud máte dostatek disciplíny, přesuňte veškeré příjmy cukrů - i těch přírodních - na dopoledne. Že tehdy nemáte na sladké ani pomyšlení? Zkuste si pár hroznových bobulí dopřát jen tak během dopoledne, i když třeba nemáte zrovna ani chuť ani hlad. Tělo si na přísun cukrů v dopoledních hodinách postupně zvykne a přestane je po vás vyžadovat odpoledne. Hlavně pamatujte, přírodní cukr je lepší cukr. Jablko je lepší než čtvereček čokolády. A pokud to bez ní přece nemůžete vydržet, dejte si pár kousků opravdu kvalitní hořké čokolády, která vaše chutě zažene dříve a lépe než čokoláda mléčná. 

Už jste zkoušeli půst?

Víte, který stravovací trend momentálně nejvíce táhne, láká a vzbuzuje největší zájem? Takzvaný přerušovaný půst. Znamená to, že si den rozdělíte na dobu, kdy jíte a několik hodin, kdy nepřijímáte žádnou potravu, jen vodu, případně neslazený čaj a kávu. Spousta těch, kteří na přerušovaný půst přešli, si libuje v tom, že mají spoustu energie, rychle zeštíhlili a cítí se mnohem lépe. Nejčastější je model 8/16, kdy po dobu osmi hodin můžete jíst a následujících 16 hodin necháváte tělo, aby trávilo a odpočívalo. Ovšem pozor, přerušovaný půst není vhodný třeba pro ty, kteří těžce manuálně pracují, pro těhotné ženy nebo třeba pro diabetiky. Během oněch osmi hodin byste měli maximálně dbát na to, abyste ve stravě správně rozdělili příjem bílkovin, sacharidů a tuků a jedli opravdu kvalitně. To ostatně platí, ať už se snažíte zhubnout s půstem nebo bez něj. 

Když snídaně, tak vydatná 

Přerušovaný půst má jeden háček. Musíte vynechat buďto snídani, nebo večeři. Spousta lidí namítá, že hladoví neusnou. A zároveň, že bez snídaně nemohou fungovat. Pokud není půst pro vás to pravé ořechové, pak musíte dbát na to, abyste jedli pravidelně, po menších dávkách a dbali všech výše zmíněných pravidel. Více zeleniny, ovoce místo sladkostí, kvalitní potraviny a správná kombinace jednotlivých složek. Pokud máte rádi sladké snídaně, máme pro vás jeden žhavý tip. Jsou jimi Vtipné kaše, lahodné a zároveň zdravé recepty na snídaně od foodblogerky Věry Strnadové. S touto knížkou se vám kaše jen tak neomrzí. 

A samozřejmě: hýbat se 

Na čem se shodnou všichni výživoví poradci a terapeuti? Na tom, že pokud jde o hubnutí, 80 % všeho závisí na jídle, 20 % tvoří pohyb. Pokud se budete špatně stravovat, můžete v posilovně klidně spát a výsledky se nedostaví. Ale sport má také samozřejmě mnohé do sebe. Při fyzické aktivitě se nám do těla vyplavují endorfiny, cítíme se lépe, šťastněji a je klinicky dokázáno, že sport prodlužuje aktivní fázi života. Vyberte si to, co vám sedne. Máte radši klidnější pohyby, třeba jógu? Víte, že velice zdravý pohyb provozujete při plavání, neboť ulevujete kloubům a šlachám? Nebo vám ze všeho nejvíc vyhovuje, když se můžete pořádně zapotit? Co takhle spinning? Nebo třeba lana TRX? 

Vyzkoušet můžete všechno. Hlavní je najít to, co vás baví, naplňuje a u čeho vydržíte. 

Hodně zdaru na cestě za štíhlejší postavou  

 


Jinde na SrdceMoravy