"

Nečekejte na jaro, běhat se dá i v zimě

24. 02. 2020 Sdílej na SrdceMoravy

Na seznamu vašich novoročních předsevzetí se objevil běh, ale s tím se musí počkat do jara. Nebo ne? Ne. Běhat se dá skoro za každého počasí a běh v zimě má hned několik teoretických výhod. Nikdo po vás nechce půlmaratony, i dvacetiminutový běh dělá s člověkem divy. Řiďte se následujícími radami a brzy odstartujete běžeckou sezónu. 

Zlobři mají vrstvy. A zimní běžci taky 

Vrstvy, vrstvy, vrstvy. Však jste to dávno už museli slyšet. Tři tenčí vrstvy oblečení zahřejí lépe než jeden huňatý svetr. Při běhání v zimě je správné oblečení ještě o ždibeček důležitější než správná obuv. 

Co tedy na sebe, když se v těchto dnech chcete proběhnout venku? Hodně záleží i na vaší kondici. Čím rychleji člověk běží, tím více se zahřívá a tím méně vrstev potřebuje. Tehdy je nejdůležitější kvalitní svrchní bunda, která propustí, ale neprofoukne. 

Pokud však s během teprve začínáte, budete vrstvy potřebovat. Nahoďte na sebe funkční triko s dlouhým rukávem, na něj funkční mikinu, na mikinu větrovku nebo sportovní péřovou vestu. Někteří běžci na ni nedají dopustit. Chybějící rukávy umožňují pohybovat se volně a člověk zároveň neprochladne. Někomu nedělá dobře chlad na ruce a kolem uší, rukavicemi a čelenkou určitě nic nepokazíte. Každopádně ale nezapomeňte na tunel. Chlad nedělá krční páteři dobře, mohli byste si způsobit nepříjemný zdravotní problém. 

Pamatujte na to, že se při běhu zahřejete. Ideální je pociťovat mírný chlad, jakmile vyjdete ze dveří. Takové to “není mi zima, ale brzy bude”. Pokud teploty venku nejsou nikterak třeskuté, což ty letošní opravdu nejsou, víc než tři vrstvy potřebovat nebudete. 

Od pasu dolů si vystačíte s dlouhými běžeckými kalhotami, nezapomeňte ale na kompresní podkolenky. Vaše šlachy vám za ně budou vděčné. Nikdy, nikdy prosím neběhejte v zimě v nízkých ponožkách. I na takové experty v parku občas narážíme. 

Jak na zimní běh 

K oblečení už toho bylo řečeno snad dost. Pokud vám při tréninku dojdou síly, protáhněte se, nebo nasaďte velmi, velmi pozvolný klus, který vám umožní síly zase načerpat. Nezastavujte se a v žádném případě si nesedejte. Nezapomínejte na pitný režim, obzvláště v den, kdy si naplánujete běh. Tekutiny ztrácíte i tehdy, když se nepotíte. Jen si vzpomeňte na obláčky páry, díky kterým vypadáte tak trochu jako lokomotiva. A konečně, i kdybyste se zpotili jen trošku, převlečte se do suchého hned, jakmile dorazíte domů. 

Držíme vám z redakce pěsti při vašich prvních kilometrech 

 


Jinde na SrdceMoravy