"

Jak jíst zdravě? Zde je pár rad

21. 10. 2019 , aktualizace: 01. 11. 2019 Sdílej na SrdceMoravy

Jak jíst zdravě? Zde je pár rad

Zdravá strava jako téma by zabrala knihovnu, možná dvě. Návod na to, jak jíst zdravě, nejde vměstnat do jednoho článku. Můžeme ale vypíchnout pár účinných rad. 

Zdravá strava. Co to vůbec je? 

Obecně vzato taková strava, po které se cítíte dobře, která je bohatá na živiny a minerály. Jakmile se začnete ptát konkrétně, zpravidla narazíte. Každý jsme jiný, každému něco jiného vyhovuje. Nemluvě o všemožných alergiích a intolerancích.

Zdravá strava

Pokud se chcete stravovat zdravěji, dodržujte těchto pár zásad: 

  1. Jezte sezónní potraviny. Hrozny z vinných sadů u Břeclavi v létě vám prospějí násobně více než hrozny z Indie v zimě. Dozrály na slunci, ne ve skleníku, neletěly ještě nezralé letadlem a oproti svým asijským kamarádům absolvovaly zlomek postřiků. 
  2. V jednoduchosti je síla. A platí to i u jídla. Průmyslově upravené potraviny, které mají už jen málo společného s původní surovinou ideálně úplně vyřaďte. Není náhoda, že současnou světovou gastronomií hýbou pokrmy, které sází na čerstvost a minimální kuchařské zásahy. Jak je to s tolik diskutovaným masem? Nakupujte výběrové z lokálních farem, kde zvíře žilo důstojněji a bylo krmeno hodnotněji než ve velkochovech. Výborné zkušenosti máme s dodavatelem Mikrofarma. Brněnská prodejna sídlí hned vedle kina Scala. 
  3. Více zeleniny, více ovoce. Rada stará jak Metuzalém. Zařaďte obojí do jídelníčku a budete se cítit lépe a mít více energie. Ovšem nezapomínejte na bod č. 1. Zelenina ze supermarketu je sice stále zelenina, ale s minimální nutriční hodnotou. Naštěstí je tu zelenina fermentovaná, která je v zimě neocenitelná. Ti z vás, kteří rádi přiloží ruku k dílu, neradi plýtvají a láká je pobyt na čerstvém vzduchu, doporučujeme aplikaci Na ovoce. Třešně zakoupené na Zelném trhu jsou lahodné. Třešním, které natrháte sami, se nic nevyrovná. 
  4. Snídaně je základ. Proto by měla obsahovat všechny tři základní potravinové složky. Raději si přivstaňte, ať si můžete dovolit posnídat v klidu a pohodě. A pokud chcete začít ráno s humorem, dopřejte si třeba některou z Vtipných kaší. Nabitý vydatnými a chutnými (nejenom) snídaňovými tipy je také Vařím k běhu, facebookový profil běžkyně Lucie Maršánové. 
  5. Poslouchejte se. Už jsme si řekli, že jsme každý jiný a každému vyhovuje něco jiného. Když budete svému tělu naslouchat, dá vám najevo, co mu prospívá a do čeho se naopak nemáte nutit, i kdyby se to tvářilo sebezdravěji.

Přejeme hodně zdaru na cestě za zdravějším stravováním.


Jinde na SrdceMoravy